Lelketlen

Lelketlen, de nem úgy.

Friss topikok

  • msnick: @kelletlen: A helyesírási hibáidat nem "emelem ki", :D mert az nem lenne fejlesztő neked. Szerint... (2012.12.28. 16:19) A tanárok megölik magukat #1
  • novril: Ilyet írj még! (2011.11.26. 20:51) Hontalan frekvencián
  • novril: A retorikával ahogy érzem neked sincs különösebb gondod, mert a szöveg ügyesen felépített (problém... (2011.11.26. 20:49) Kuruc szó

HTML

„Alkoholista leszek, fiacskám.” - mondta egykori osztályfőnököm. Pofán vágott ez a három szó. Leírom még egyszer, hogy ti is ízlelgessétek a magyar gyomorkeserűt: „Alkoholista leszek, fiacskám.” - értitek?! Hagyjátok?!

Rühelltem az iskolát. Az általánost. A gimit. Minden egyes órát. Minden egyes percét. Lélekölő-unalmas-abszurd-rabszolgahajcsár-kegyetlen SZAR – gondoltam. Amit nem tudtam felfogni, hogy sok tanár ugyanezt éli meg mellettünk, titokban, haldokolva.

pink-floyd-the-wall-alan-parker.jpg

A porosz oktatási rendszer

Élt egyszer egy Wilhelm von Humboldt nevezetű jóember, aki egyenesen ellenezte egy központosított oktatási rendszer kidolgozását. Egy hirtelen páli fordulat után végül is úgy döntött: rendet tesz, de még milyet! Létrehozta a mára porosz rendszernek nevezett oktatási modellt. Nem kell finomkodnom, mint Fóti Péter teszi lényegre törő írásában: ez a rendszer hatalmi érdekeket szolgál.

A gyermekeket futószalag-logika alapján képzik ki elvtelen alkalmazkodókká. A cél: tudj írni, olvasni és számolni, de szebb jövőkép ne lebegjen a szemed előtt, mint egy gyári kacat-összeszerelőjé. Rémlik még az a (gyári) csengő? Beleégették a koponyádba egy életre, hogy tudd a helyed! Rémlenek még a gyermekkori álmod? Mozdonyvezető? Orvos? Tv-ben röhög a képedbe Győzike: „dik, áhó szeretni kéne olvásni!” Emlékszel a tíz percnyi „szünetre”? Munkahelyen annyi se lesz, szokjad csak! Ki kell menni pisilni, kakilni, betétet cserélni? Éhes vagy? Szomjas vagy? Rosszul vagy? Alázd meg magad az egész osztály előtt, kérjél engedélyt a legalapvetőbb életfunkcióid végzésére is!

pink_floyd_the_wall_still.jpg

Mindezek után van képed rosszul viselkedni? Megtanítjuk neked, hogy nem szabad a hatalmat szembeköpni! Beírunk az ellenőrződbe, „Sárika nem figyelt az órán”, „Pisti csúnyán beszélt”, „aláírás: nem-fogok-emlékezni-a-nevedre-egy-év-múlvané Ilona”. Apukád-anyukád (ugyan ezen rendszer áldozatai) kidolgozzák a belüket, nincs idejük gyereknevelésre, egy pofon ilyenkor elegendő. Hozzáfűzik:

„Miért nem tanulsz?”

Merd mondani, ordítani, ahogy a torkodon kifér: „MERT EZ NEM OKTATÁS!” Nem oktatás arra a tévhitre alapozva intézményt működtetni, hogy mindenkit ugyan az érdekel, ugyan abban az ütemben tudja dolgozza fel a leckét, hogy mindent hatszor el kell mondani, minden hatszor el kell mondani, mindent hatszor el kell mondani, mindent hatszor el kell mondani, mindent hatszor el kell mondani, mindent hatszor el kell mondani, mert hülyének néznek.

Hülyének néznek, pedig gyerekként, egyedüliként még ki mered mondani a legfontosabb kérdést a világon: „MIÉRT?” Miért kövessem el a szüleim hibáit én is? Miért csináljak valamit, ha gyűlölöm? Miért nincs szabadságom? Miért nem bíznak bennem? Miért kell sorban állni? Miért kell mindent egyszerre skandálni? Miért menekülök a TV-be suli után? Miért veszekednek a szüleim? Miért hallgatok? Miért öregszenek látványosan gyorsabban a tanáraim? Miért sírt a tanárnő az órán? Ha sírt, miért futott ki közben?

Hát elmondom neked. Azért futott ki, mert nem ezt az életet akarja. Sem magának, sem neked. Azért futott ki, mert szégyenli azt, amit a szakmája tesz veletek. Mert ő azért tanult tanárnak, hogy segítsen rajtad, mert hitt benned, hitt a rendszerváltás ígéretének, hitt az egyszerű szlogeneknek, hitt a politikusok őszinteségében. Ő azért tanult tanárnak, mert élt benne a gyermekkori emlék, mikor a szomszéd kisfiút nagylányként már okítgatta. Ő azért tanult tanárnak, mert volt egy húga, öccse, aki felnézett rá, vagy volt egy nővére, bátyja akire ő nézett fel. Ő azért tanult tanárnak, mert hitte, hogy ő majd jobban tudja csinálni. Mert szeretne szeretni.

De nem lehet. Mert rosszak vagytok - ő is rossz volt diákként. Tudja, hogy jogosan vagytok rosszak, lusták. De ő nem azért kapja a fizetést, hogy te megszeress tanulni. Neki le kell adnia egy programot. Az elnémítás és elvakítás programját.

Észrevettétek már a fiatal pályakezdő tanárok jó kedvét, lángoló tekintetét? Meglepődnél, ha azt mondanám, hogy Mari néni, a „vén banya” ugyan így kezdte? Voltak ötletei, szeretett eltérni a tantervtől, nem volt szigorú, kiengedett pisilni stb. Mi diákok betörjük az ifjú tanárokat, mert minket most tör be a rendszer. Észrevettétek, hogy ezután taktikát váltanak? Picit legyünk szigorúbbak, de még mindig „jó fejek”. Majd jön a végső, harmadik fázis: létrehozzák magukban az áltanárt.

Az áltanár egy alteregó, egy nem létező személy, egy önkéntes számkivetett. Számtalan formában jelentkezhet: szadista, a színlelt nemtörődömség éllovasa, a mesterkélten nyugodt típus – robbanásra készen, nevetséges szépítkező, az erőltetetten szórakozott rajzfilmkarakter, alkoholista, pedofil, a pótcselekvő, a szétszórt, a diákoktól rettegő. Soroljam még? Ismeritek mindet. Kapiskáljátok azt is, hogy a bábu mögött egy széttört idealista zokog. Egy bohóc elevenedik meg a szemetek láttára, kényszer-bohóc.

TheWall_161Pyxurz.jpg

Megtanuljuk az első naptól kezdve, hogy egymás ellenségei vagyunk. A jegyekért küzdünk, ha tehetjük, másokon csak áttaposunk. „Nekem kell kiválónak lennem” - gondoljuk, tesszük és így válunk undorítóvá. Éltanulónak lenni ciki. Aktívnak lenni ciki. Ugyan ebben a szellemben viseltetünk a tanárokkal szemben is.

Mindegyik tanár ismeri a gúnynevét. Colos, paraZita, Patkány, Robot, Olaszribi... Képzeld el, hogy egy olyan helyen dolgozol, ahol mindenki utál. Képzeld el, hogy ha mosollyal és kedvességgel találkozol a munkahelyeden, csak azért kapod, mert hatalmad van mások felett. Ha őszinte is volt a mosoly, már él benne a gyanú az ellenkezőjéről. A magyar diák fél a bukástól. A magyar tanár fél a buktatástól. A magyar szülő fél látni, hogy a gyermeke kilátástalan, hogy tizenévesen külföldi munkát szervez magának. Mcdonald's a jövőtök, wc-sika, dokkmunka, gyári bérszolga.

*

Már végzős gimnazista lehettem, amikor az osztályfőnököm újságolta: kiégési szindróma leküzdésére tartanak a tanári kar számára képzést. Tudod mi az, barátom? Amikor megszokod a halál és öngyilkosság gondolatát. Amikor szürkehályog fed le mindent. Amikor az önutálatod miatt csak egy mozgó koporsót látsz a tükörben. Amikor már nem érdekel, hogy bűzlesz, amikor már nem érzel ízeket, amikor a tested és elméd felveszi az elnyomás által diktált ütemrendet.

Gerontológusok vizsgálták a korai halál okait. Első helyen nem az alkohol, nem a cigaretta díszelgett. A korai halál legfőbb oka, ha utálod a munkádat, hiszen a munkahelyeden töltöd az életed nagyját. Ha a munkád csak stresszel jár, beledöglessz. Ha megalázóan alacsony a bére az értelmiségi munkádnak, netalán családod is van, éhen döglessz. Ha nincs pénzed fűtésre sem, a szíved is belefagy. Ha már befagyott a szíved, nem érdekel a magyarság kipusztulása.

Engedtessék meg, hogy zárószóként pártpolitikáról beszéljek, és a közelgő forradalomról. Mélyen elásták magukat a reménytelenségben azok a szülők, tanárok és diákok, akik azt hiszik, csak követelni szeretnénk. A jobboldali anyuka szemében mi baloldali bérencek vagyunk, a baloldali politikus számára reménység egy újabb szavazói bázisra. Mi már ébren vagyunk. Építeni akarunk, élni és szeretni. Pártok nélkül, hatalom nélkül. Érted? Érted!

*

Következő alkalmakkor: fogyasztói társadalom és oktatás, a nyomor választható, oktatási alternatívák...

Kapcs: facebookon!

Képek, videó: Pink Floyd - The Wall

Címkék: oktatás modell anarchizmus empátia porosz anonymous

64 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lelketlen.blog.hu/api/trackback/id/tr484977965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

na4 2012.12.22. 23:08:18

Ha nem jó, váltani kell.

montmartre 2012.12.22. 23:19:04

És ha mind váltanánk, akik még mindig épiteni, élni és szeretni akarunk? Akkor ki marad? "Ki viszi át a Szerelmet?":-) Köszönöm a posztot mindannyiunk nevében, akik még nem felejtettük el, miért választottuk ezt a hivatást!

rudy68 2012.12.22. 23:21:04

Ha van hova váltani...bár én is fásulok, ha már ha van elöl :(
Az írás viszont korrekt, elismerésem!

Parafagólem 2012.12.22. 23:27:35

@na4: Ez lenne a megoldás? A kreatív, talpraesett, élelmes tanár ismerőseim már váltottak, váltanak. Aki marad, az meg olyan is. Van egy fiam, 14 éves volt a minap. Mi már érezzük ennek a hatását.
A te fiadnak/unokádnak is maradjanak a silányak? Tényleg?

alecwolf · http://autohistory.blog.hu 2012.12.22. 23:51:52

"Ha megalázóan alacsony a bére az értelmiségi munkádnak, netalán családod is van, éhen döglessz."

Nos, ha megalázóan alacsony a bére a kétkezi munkádnak, akkor még inkább éhen döglesz. Amikor 90 ezer forintért 12 óráztatnak embereket, "túlórakerettel" (vagyis háromhavonta fizetnek valamennyit a ledolgozott túlórákból)az sajnos hasonló húsdaráló, mint a tanároké. A rendszer nem válogat szellemi és fizikai munkás közt, nem kell ide is hamis fal.

A fent leírtak ebben a formában puszta értelmiségi nyavajgásnak hatnak, mégha a szándék és az ok érthető és egyetérthető.

Sajnos a tanárok kálváriája régi folyamat, olyan egykori tanáromon és oktatómon is látom a leépülést, akit nagyon tiszteltem tudása és embersége miatt. De mi a megoldás? Mi az alternatívája a tényleg motiváció ás kihíváshiányos oktatási rendszernek? Örömmel olvasnék erről, mert a tünetek leírása ma már sajnos kevés.

Tisztelettel:
Farkas Sándor

besztercei 2012.12.23. 00:05:05

Ilyenkor szoktam rájönni, hogy mekkora szerencsém volt a tanáraimmal. Nem mindegyikkel, de akadtak páran. Olyan, aki azt a tárgyat képes megszerettetni a diákkal, amihez nincs sok tehetsége, esetleg bátorítja a sajátjától eltérő megoldásokat vagy véleményeket, figyelembe veszi a diákok eltérő személyiségét stb. Hálás köszönetem ezeknek a tanároknak!
A többiekre én sem szívesen emlékszem.

Ettől eltekintve a cikkben sajnos sok igazság van.

Llychllyn 2012.12.23. 01:28:06

valószínűleg a magyartanárod már kiégett, mikor nála tanultál.

szar ez, persze, nekem is volt szerencsém pár tanárral, balszerencsém is, de akkor is - ha már az oktatásról írsz, ne kövess el ennyi hibát egyetlen bejegyzésben.

a nyelvtannáci fogalmát sosem értettem (azok, akik nem tudnak írni, rásüthetik a szerencsésebb embertársaikra), most viszont az voltam (valószínűleg).

Mpatikus Eszetlenellenes 2012.12.23. 02:14:05

Az a cinikus hatalomhoz történő viszonyulás, melynek keretében a vezető és a vezetett közötti bizalmi viszony szimpla pénzügy és kommunikációs technikai manipulációvá silányult, NOS EZ az mszp legfőbb bűne, ezért kellett az ezt a szellemiséget hordozó eltakarítani.
Tragikomikus, hogy hogy meg tudtak fertőzni egy ambiciózus generációt, megvenni kilóra, székházért, szolgálati kocsiért. Ezek az emberek mai fidesz derékhada.
Opportunista és az mszp végletesen kártékony és lélek és nemzetromboló szemléletének örököse. Velük is le kell számolni, meg kell haladni ezt a kort.
HAJRÁ DIÁKOK, ne higgyetek el semmit, amit ez a két társulát akar lenyomni a torkotokon, olyan ez mint a lassan ölő méreg, csalódottá majd lélekben halottá tesz mindenkit.
Ügynöktörvény! Visszahívható és mentelmi joggal takarózni sem tudó egyéni képviselőket!
Új arcokat, IGAZI EMBEREKET! Az oszló mszp és a megromlott fidesz ugyanazt a szagot árasztja.

Bicepsz Elek 2012.12.23. 02:36:23

Tetszik a tema es sok igazsag van benne. De szogezzunk le egypar dogot!!!

1, A kotelezo kozoktatasi rendszert a poroszok hoztak letre (nemi protestans hagyomany alapjan pl. az egyhazi altalanos iskolak Skociaban stb.). A fo cel a NEVELES!!!!! Engedelmes, bolcs rabszolgakat nevelni a rendszernek. Kozepszeru embereket, akik kepesek parancsot vegrehajtani, de nem kepesek gondolkodni es onnalloskodni. A fo cel emellett(!!!!) megtanitani irni, olvasni, szamolni, merni stb.

2, Senki se segit erdek nelkul, senki se vegzi el a munkat helyettunk. Az ertelmisegiek atadjak a tudasukat (plussz tudast) a gyermekeiknek, a gazdagok fizetnek a bizonyitvanyert es megtanitjak a gyermekeiket penzt csinalni a gyakorlatban.

3, Szinte minden kiemelkedo tudos, politikus fellazadt a kozepszeru oktatas ellen. Einstein megbukott fizikabol, Sztalint kicsaptak a papi szeminariumbol, Edison es Henry Ford sohasem szerzett magasabb iskolai vegzettseget, Steve Jobs es Bill Gates otthagyta az egyetemet es sajat vallalkozast csinalt. Horthy nem volt kiemelkedo tehetseg, Rakosinak es Kadarnak se volt magas iskolai vegzettsege. Orban Viktorra nem biznam a peremet. De a lazadok megtalaltak azt, amiben jok. Ahol sikeresek lehetnek.
A legtobb jotanulo meghasonlik, elkallodik mert belenevelodott megfelelesi kenyszer. Idegileg osszeroppannak egy ido utan.

4, Azert ne allambacsit szidjuk azert, mert a tanarok kiegnek. Allambacsi dolga, hogy felallitsa a standardokat, aminek meg kell felelni oszt jonapot. A tanarnak nehez a helyzete: lavirozni kell a tananyag, a gyerekek, a szulok, az iskola vezetosegenek stb. igenyei kozott. Ne varjuk el minden gyerektol, hogy oda legyen a kemiaert, biologiaert, a dualizmus torteneteert. A iskola legfontosabb feladata 18 eves korig az lenne, hogy megtanitsa a gyerekeket olvasni, irni, fogalmazni, viselkedni, sajat velemenyt eloadni, megirni egy hivatalos levelet, autot vezetni megtanulni, eldonteni, hogy mivel akar foglalkozni. A tanarnak erre kellene koncentralnia. Persze gyerekcsoporttal egeszen mas foglalkozni, mint egyetlen gyerekkel. Aki kieg az valtson munkat. Nincs mas megoldas. Fizetni kell a szamlakat stb. de a lelki osszeroppanas megelozese fontosabb.
Uff oszt jonapot!!!

Mérnork 2012.12.23. 02:51:02

Komolyan, mingyá elsírom magam szegény tanarak sanyarú sorsa miatt...
1-2 van közöttük akiket tényleg valamiféle lelkesedés vitt erre a pályára, 90%-uknak meg ez volt a legkönnyebben megszerezhető "értelmiségi" végzettség. Meg tetszett, hogy ezután is lesz nyári szünet. Se tudásuk, se képességük nincs a gyerekek oktatására/nevelésére.
És ez nem mai keletű, '88-ban érettségiztem, a leggyengébbek mentek tanítóképzőbe közülünk is.

Mérnork 2012.12.23. 02:56:10

@Mérnork:
Pár hónapra be kéne rakni őket közepesen vezetőnek egy multihoz, ahol kézzelfoghatóan teljesíteni kellene valamiféle felső elvárást, utána sírva könyörögnék vissza magukat a diákok közé.

Bicepsz Elek 2012.12.23. 03:02:48

www.lelkititkaink.hu/kieges.html

- egy óvodapedagógus önvallomása a kiégés jelenségéről

„Egykor
Fáklyaként lobogva
Forrásként buzogva
Önmaguk hamvasztva
Szivárványszínű pedagógusok
És most
Örökké loholva
Több pénzért zokogva
Száz csikket hamvasztva
Terepszínű pedagógusok”

Pedagógus sirató
Egy óvodapedagógus önvallomása a kiégés (burnout) jelenségéről

Bicepsz Elek 2012.12.23. 03:09:12

@Mérnork: Egy multinal azert tobbnyire vilagos elvarasok vannak. A legtobb kiegest es stresszt pl. a bizonytalansagi tenyezo okozza. pl.rendorkent sorfalat allsz, es lekopi a sisakvedodet egy tunteto. te jol odab..nal neki a gumibottal, de nem teheted (emberi jogok stb.). Emberekkel a legnehezebb foglalkozni (foleg ha nincs se testi fenyites, se eheztetes, se belso kontrolljuk stb.), foleg ha nincsenek vilagos szabalyok, az irott szabalyok megszegese nelkul nincs eredmeny stb. stb. Az ember akkor boldog, haerzi, hogy o iranyitja a dolgokat es nem reakcios, aki csak reagalhat valamire.

joskarola 2012.12.23. 03:57:04

Nagyon jó írás. Én is tanár vagyok, csak már más országban tanítok, olyan módon, amibn tényleg hiszek, nem kell naponta meghasonlanom önmagammal. Tanárnak tanultam, ehhez értek, ez a hivatásom. Szerencsére sikerült, nem kellett váltanom.

Ha valakit érdekelnek bővebben a szerző által feszegetett kérdések (a poroszos oktatás kártékony hatásai), olvassatok cikkeket Alfie Kohntól. A cikkei nagyon érdekesek, néha túlontúl radikálisnak is tűnnek az ötletei - főleg a magyar oktatásban szocializáltak számára -, de mindenképp gondolatébresztőek és mindent kutatásokkal és kísérletekkel támaszt alá. (Magyarországon a mantra általában "a kitűnő magyar oktatási rendszer" - ki mondta? hogy mérte? kit kérdezett? mire alapul?)

leppre 2012.12.23. 06:58:39

És most a még meglévő tapasztalt tanerőket kényszernyugdíjazzák.
Persze lehet rájuk az mondani, hogy kiégtek már. Én nem ezt látom. Belülről.

Anatómus 2012.12.23. 07:36:32

@Mérnork: Én keményen pedagóguspárti vagyok. Ez a hivatás méltatlanul alulfizetett és ettől (is) ilyen alacsony a presztizse. Mert manapság csak a "vásárlóerő" az érték. Igenis kell nekik a sok szünet, mert mindent fejből csinálnak, baromi nehéz ennyi gyerek nevét, jegyeit, családi körülményeit észben tartani, nincs iPhone, wikipedia, nincsen Gizike, aki behozza, kikeresi és visszateszi a jegyzeteket a megfelelő helyre. Napra és percre késznek kell lenni. És bizony kellenek olyanok, akik nem mennek el open office-ba gürizni. Minden szakma/hivatás teljes skáláját prezentálja a kiváló és hitvány munkaerőnek, ebben semmi különbség. Viszont azon multidolgozók közül, akik azt hiszik, csak az a komoly munka, amit egy ilyen hivatalban kell elvégezni, párat be kéne küldeni a közoktatásba. Még választhatnak is, hogy kis édes elsősöket, vicces hatodikosokat, vagy izgalmas érettségizőket szeretnének tanítani, ja és nem tesitanárnak, vagy informatikusnak. Egy hét alatt elegendő tapasztalatot szereznek és azt is látják, hogy milyen bunkók pl. a szülők. És az állandó zsivaj, vibrálás, igazságtétel rengeteg energiát köt le. Aztán menj haza, készülj, mert ugye nem lehet mindig mindent könyökből lenyomni, még akkor sem, ha technikát vagy rajzot, éneket kell tanítani, mert akkor azért vagy ciki, hogy nem fejlődsz. És főleg alsóban rengeteg dolgozatjavítás van, átnézni a kismukik munkafüzeteit kétnaponta és több tantárgy is van... és nincs annyi lukasóra, mint azt mi elképzeljük, emellett tessék a saját családdal is teljes emberként foglalkozni, mert a gyerek és házastárs is igényli, mint mindenhol máshol. Ha nagyobb tisztelettel öveznénk őket és ezt pénzben is kifejeznénk, és engednénk, hogy érdemben foglalkozzanak a gyerekeinkkel, akkor már szinte mindegy is lenne, hogy poroszos-e a rendszer vagy kreatív angol-szász típusú... nekünk kiváló tanáraink voltak, igaz az már régen volt.

midnight coder 2012.12.23. 08:05:52

Én annyira nem éreztem anno tragikusnak az oktatási rendszert - pedig sokkal poroszabb volt a Kádár-rendszerben amikor én végeztem, mint ma. És voltak nagyon jó tanáraim akikre szívesen emlékszem vissza. Legszívesebben a gimnáziumi biológia tanáromra - ő 60 évesen is Tanár volt. Ha bejött az osztályba csend lett - és nem azért mert szigorú volt, hanem mert olyan volt a személyisége. Tiszteletet parancsolt, de nem azért mert megkövetelte. Talán a régi, igazi nagy színészek lehettek ilyenek amikor megjelentek a színpadon. És voltak sokan mások is, akiknek sokat köszönhettem abban a fránya porosz iskolai rendszerben. Persze voltak sokan pályaalkalmatlanok akkor is. És persze, akkoriban sokkal könnyebb dolguk volt, mivel az iskolában nem harapózott el ennyire a liberalizmus, olyan Pl. hogy egy diák vagy egy szülő megüt egy tanárt sci-fiben sem fordult elő.

Amúgy az eredeti posthoz: igen, elvtársam, az élet nem habostorta. Van az a régi mondás, hogy aki nem dolgozik az ne is egyék. És igen, alapvetően azért (is) kell tanulni, hogy megszerezd azokat az ismereteket, amik ahhoz kellenek hogy ellásd a feladatodat. Igencsak szar lenne, ha olyan orvos operálna aki liberális szellemben tanult, így ugyan nagyon remekül érezte magát az iskolában viszont nem teljesen biztos benne, hogy melyik oldalon van a vakbeled.

Merylla 2012.12.23. 08:30:24

Összefoglalnám a cikket: mást vártam, mint amit kaptam. Ha felnőtt lennék tennék azért, hogy jobb legyen, de könnyebb gyerek módjára viselkedni, követni a belénk vert tanult tehetetlenséget, ezért nyavalygok. Gratulálok, sem értelmiségi nem vagy, sem felnőtt!

@Mérnork: ..és hiába van szabadságod, de nem veszed ki, mert munka van, dolgozol Karácsony és szilveszter között is, a nyárról már nem is beszélve.

@Anatómus: Magyarországon csak a multiknál volt igazi rendszerváltás - nincs mindenhol open office, ez nem hivatal és 20+ év alatt egyetlen Gizikével sem találkoztam, a tudásunkat nem a wikipédiáról szerezzük. A rendszert az iskolákban dolgozók tudják csak leváltani - rajtuk múlik mi lesz a jövője. Irigyellek, hogy voltak ilyen tanáraid, nekem nem voltak, örök lázadóként 10 évesen jöttem rá, hogy én nem akarok ilyen lenni - ilyen alatt érte az elfogult, buta és riasztóan középszerű tanáraimat. Szerencsém volt, hogy a lázadásnak azt a módját választottam, hogy tanultam (Corvinus, Imperial College London), értelmes munkám van és láttam világot, láttam, hogy máshogyan is lehet élni!

Miért bunkók a szülők? Mert ők is olyan iskolákba jártak, ahol a tanároknak nem volt tartásuk, a tudásukat nem tudták érdekesen és értelmesen átadni. Az én iskolámban a 80-as években egy kiló banánért, egy kis protekcióért láthatóan korrumpálták magukat, a másik oldalon a hatalommal bármikor képesek voltak visszaélni. Az a baj, hogy felnőttként sokan elfelejtik, hogy a gyerekek mindent észrevesznek - az, hogy a tanárokat pártolod, azon múlik, hogy te melyik oldalon voltál....

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.23. 08:55:29

Már a kommunizmusban is szar volt ez. Én akkor is utáltam az iskolát, semmit sem tanultam meg onnan, s egyetlen tanáromra sem emlékszem - mind korlátolt, ősbuta, hőzöngő, megkeseredett szar volt.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.23. 08:57:06

@Bicepsz Elek:

"Einstein megbukott fizikabol"

Ez egy népszerű urbanlegend, de semmi se igaz belőle.

Sándor Spiák 2012.12.23. 08:58:44

Tisztelt Blogger!
Akkor vmi el lett b@szva, mert én nagyon szerettem iskolába járni, boldog voltam. Tanáraim hivatástudattal átitatott emberek, kik elkezdtek meghalni, minek legfőbb oka, hogy 80+ lettek. Az oktatásnak - mint mindennek - igazodnia kell az élethez, s változnia kell. ("Nem kellenek azok a sok filozófusok!" :-) vagy vimeo.com/11690875 ) A különböző libsi kesergőknek alaphangja, a tanárok retardált, balfasz népség (főleg akkor hallani, ha libsi ellenzékben van). Ezt hallani vissza a prosztó proli szűlőtől, mikor a tanárok megpróbálják rávenni semmirekellő, retardált gyerekét iskolába járásra. Szal' nyakig benne vagytok, hogy vannak gondok.

amit még megtehetsz 2012.12.23. 09:09:34

@Mérnork:
Szerintem meg játszva megoldaná.Viszont azt nem tudom elképzelni, hogy egy multiból jött odaáll 30-40 gyerek elé és minden egyes órán változatosan, izgalmasan tanít.Lehet hogy ő jönne ki sírva a teremből?!
Egy diák őszintébben tud utálni, mint a beosztottad. Ha nem vagy hiteles, véged van a suliban.
Másként látjuk. Ennyi.

úgyiselfelejtem 2012.12.23. 09:13:09

@Anatómus: egyetértek veled, kivéve ezzel a résszel: " ja és nem tesitanárnak, vagy informatikusnak". Nem könnyű egy tesitanárnak sem, ha a diákok 60%-a nem AKAR tesizni, nem öltözik át. Még játszani sem akarnak. Semmit.
Ugyanúgy nem könnyű az infótanárnak sem, amikor majdnem mindenkinek jobb gépe/internete van otthon, már nem "érdekes" a gép. Egész órán megy a "szar ez a gép", mert nem jön be a játék (amivel nem játszhatna, hisz nincs kész a feladata), nem jön be a videó, meg a facebook. Ha letiltom a netet, akkor telefonozik, ha elveszem(mert tiltja a házirend), akkor tüntetőleg nem csinál semmit(jobbik eset), vagy tudatosan zavarja a többiek munkáját(rosszabb eset).
Marha "könnyű" még az is, hogy háromszori táblánál mutogatás után egyesével 18 embernek kell kijavítanom a munkáját. Értsd: 18-szor kell megcsinálnom 1 órán ugyanazt. Hetente többször. Szerintem ez a monotonitás égeti ki a tanárt. Előre lehet tudni minden óra lefolyását.

ui:Előbb küldtem volna a kommentet, de közben jött a vízvezetékszerelő (mert nem tudott tegnap). Szóval őket sem irigylem, ha munka van, akkor nincs szabadnap. Van, aki még Karácsonykor is hívja...

rinpocse33 2012.12.23. 09:14:12

@Mérnork: Az ilyen orkot be kellene küldeni egy iskolába, néhány hónapra. Sírva szaladna vissza középvezetőnek a multijához. Nevetséges!
Komolyra és demagógra fordítva a szót. Az a nemzet, aki nem becsüli a tudást, nem viszi semmire. Az összeszerelők országában (Ha a német ide hozza a munkát -persze, ha ide hozza), ahol a szalag mellé állítva a polgárt, nincs szükség a gondolkodásra, minek az oktatás?
Nem is kell tanítani, elég ha nő a gyerek kint a pusztában, mint a fű. Oktatás nélkül egy két generáción belül véget is ér az ezer éves Magyarország.
A legnagyobb felelőssége az óvodapedagógusnak van. Majd az általános és középiskolai tanárnak. Akikre rábízzuk a gyermekeinket, és a jövőnket.

Eldorado 2012.12.23. 09:28:41

Ebben az orszàgban mindenkire szükség van, legyen az pedagógus, mérnök vagy akàr utcaseprő. Senki nem másodrendű állampolgár, ezt jó volna nem elfelejteni. Nagyon sokan, nagyon rossz körülmények között dolgoznak és élnek - sajnos.

LaMadrugada 2012.12.23. 09:46:28

@Merylla: "mást vártam, mint amit kaptam"
Ez a Te problémád, nem megrendelés(ed)re készült az írás.
"Magyarországon csak a multiknál volt igazi rendszerváltás"
Fogalmilag értelmetlen mondat, 1990 előtt per definitionem nem léteztek multik (ugye nem gondolja senki, hogy az -impex-ek multicégek voltak, netán az Intranszmas, a hírszerzésben érintett "cég"? :P
Gratulálok, hogy a Corvinuson végezhettél és az ICL-nél, de képzeld, vannak, akik 2003 előtt graduáltak, és a Közgázon kemény foximaxi tudást kértek számon, és persze az semmit nem ért.
A multik persze nem korruptak:D A Wal-Mart sem az, de érdemes megnézni Egyenlítői-Guineát, hogyan cuppantak rá az olajtársaságok, amikor fény derült a lelőhelyekre. "Ha felnőtt lennék tennék azért, hogy jobb legyen"...Nos, a az oil company-k arrafelé igazán sokat tettek egy jobb világért.
Nincs okod gúnyosan gratulálni más, nálad jóval szerényebben és konstruktívabban megfogalmazott véleményéhez.
Különben is, ez a multi kontra közszféra téma/vita rég okafogyottá vált. A háborút a multik nyerték, de morális felsőbbrendűséget gyártani ehhez annyi, mintha a rablóhangyák sikerességét akarnád erkölcsileg igazolni. Nem csak Te láttál világot, pontosabban a világ néhány szegmensét.

SLacc 2012.12.23. 10:03:15

Dolgoztam több cégnél, amíg meglett a tanári diplomám. Volt fizikai munka és irodai munka is. Volt, ahol kellett foglalkoznom emberekkel, volt, ahol nem nagyon. Volt, ahol 50 ember tartozott hozzám, volt, ahol mindenki nekem parancsolt. Mindegyik munka más okból volt nehéz. Fizikai munka közben nem használtam az agyamat. Irodai munka közben sem mindig kellett. Ez untatott, pedig reálértéken számolva jelenlegi fizetésem 2,5-szeresét is kerestem.
Mióta tanítok, nem unatkozom egy percet sem. Nem tudom, utolér-e majd a kiégés. Még nem érzem, igaz, ez még csak a 8. évem.
Sajnos a liberális felfogás nem nagyon működik a legtöbb osztálynál. Jó lenne, de nem megy. Van osztály, akivel sikerül eljutni arra a szintre, hogy felfogják: bizony a tananyagot át kell vegyük, és mindenki képességeihez mérten el is kell sajátítsa azt.
Ami a legtöbbet segíthet a tanár munkájában: a pozitív szülői hozzáállás. Ha együtt próbáljuk nevelni a gyereket, és én nem az ellenség vagyok, a felesleges küzdelemre szánt időt akár valami pluszra is fordíthatjuk. Az iskolaellenes szülőkkel - és persze gyerekeikkel - viszont nagyon nehéz.
Hogy rossz a rendszer? Nekem is ez volt a 80-as, 90-es években, és nagyon sok jó tanárom volt. Persze manapság divat minden hibát a másik félben látni. Önismeretet pedig nagyon nehéz oktatni.

SLacc 2012.12.23. 10:08:50

@Mérnork: Voltam középvezető, mielőtt tanár lettem. Emberekkel kellett emberségesen bánnom, mint most. A multinál könnyebb volt, biztos azért, mert mind az 50 beosztottat jól fogtam ki. A teljesítmény pontosan mérhető volt, a teljesítmény alapú bérkiegészítésem mindig a legfelső kategóriába esett.

Lenart33 2012.12.23. 10:12:43

Llyhchllyn, akkora nyelvtannáci vagy, hogy minden mondatot kisbetűvel kezdtél. Erről ennyit. Amúgy meg a tartalomra kellett volna figyelni.

Lenart33 2012.12.23. 10:24:05

Az iskola csak egy gyerekmegőrző, ha nem tanultam volna meg óvodás koromban írni-olvasni, talán ma azt sem tudnék, ha azoktól a bunkó majmoktól kellett volna megtanulnom. Valójában 1-2 év alatt el lehetne sajátítani a 8 év anyagát. Ami még undorított az iskolában, hogy a jó teljesítményt természetesnek vették, és minden tárgyból elvárták volna, az le volt szarva, hogy nem mindenkinek ugyanahhoz van tehetsége. De a helyettesítő tanár mondhatta azt, hogy ő nem tudja, mennyi egy meg egy, mert ő nem matektanár. Ja, de én legyek humán és reál érdeklődésű egyszerre. Én pl. olyan moslék szemét osztályba jártam, ahol a négyes alatti tanuló gyogyósnak számított. Nem közepesnek! Megfelelési kényszertől űzött, idegbeteg, rossz jegyért zokogó lányok közé jártam. Ez volt a norma. Borzalom, így elbaszták a szülők és a tanárok közös erővel azoknak a lányoknak a gyerekkorát! Ennyit stresszelni amiatt, hogy milyen szám van beírva egy kis könyvecskébe. Nem jó dolog.

allen99 2012.12.23. 10:37:41

Sajnos tanár voltam. Amít róluk ír a cikk igaz. Nem is maradt már az országban, csak az aki semmi mást nem tud csinálni.

Amit a porosz módszerről ír a cikk az nem igaz!
A módszer, a porosz módszer az egyetlen járható út! Nem a módszer a rossz, hanem a TANANYAG!

Jó tananyaggal a gyerek csüng az órán, és lesi a tanár szavát. Szar tananyaggal unatkozik, legyen az bármilyen módszer is.

Módszert váltani nagyon könnyű! NAGYON, NAGYON könnyű. Új módszert kitalálni NAGYON NAGYON könnyű!!

Jó tananyagot írni! Na az NAGYON NEHÉZ!

Fzizika, kémia? Melyik fiút nem érdekli? Kovalens köteés? Ki nem szarja le?
Eredő erők? leszarom!

Köpésből, egy cigerettacsikkel kondit csinálni! Na azt lesi az összes kölök, és másnap van amelyik már a vizeletéből barkácsolt akkumlátorral hajtja a ledlámpáit!

Nem vicc!!

Földrajz, történelem, biológia!
Mindegyik gyönyörű!

De ezzekkel a tananyagokkal csak dermesztő szarok!

Kérek mindenkit ebbe belegondolni!

Homokdűne 2012.12.23. 10:50:48

Nagyon jó a cikk, nekem tetszett. Én is utáltam a sulit, voltak jó tanáraim, akik azt nézték amit tudok, de a zöme, főleg a gimiben, már lósz...t sem ért 1, talán két kivétel volt. Folyamatosan lázadtam is, nem akartam a gyerekeimnek ugyanazt a sorsot. Ki is szálltunk a "mókuskerékből", a gyerek egyedül vagy szülővel százszor annyit tanul, ami kell az életben, hasznosítható, nem törik le a kreativitását és még sorolhatnám.

leacipővel 2012.12.23. 10:54:59

Kedves @Mérnork:

nem unalmas még ez a "3 hónap nyári szünetelés"? Ami egyébként csak másfél, hiszen a tanév június végéig tart, és augusztus közepén kezdődik (pótvizsgáztatás, adminisztráció, stb.). Tanév közben nem vehetsz ki szabadságot akkor, amikor te szeretnél. Nem kettőkor végzel, hanem ötkor-hatkor, mert otthon még készülsz a másnapi óráidra, dolgozatokat javítasz.
Dolgoztam én is multinál, helytálltam rendesen, aztán (nem zokogva) visszatértem a tanításhoz, egyszerűen azért, mert ANNAK VAN ÉRTELME. Még a bruttó 160 forintos fizetés mellett is.

allen99 2012.12.23. 10:55:44

@Homokdűne: Leírtad a kulcsot:
"ami kell az életben, hasznosítható, "
na ez nincs az oktatásban!

SZAR A TANANYAG!

Mindenki tudja! Csak nem fogja fel. Szart, meg csak szarul lehet tanítani!

Nem a módszer, a TANANYAG a rossz!!!!

Ancilla 2012.12.23. 11:16:14

35 évig voltam tanár, és egyáltalán nem kiégve jöttem el nyugdíjba nemrégen. Pályám során egyetlen olyan nap nem volt, amikor megbántam volna, hogy ezt a hivatást választottam. A gyerekek és a szüleik is szerettek, tiszteltek, pedig nem engedtem meg, hogy egyenek, igyanak az órán, hogy elkéssenek, telefonáljanak, ide-oda mászkáljanak, "lazuljanak", amikor pl. Arany János vagy József Attila verseiről beszélgetünk. S hogy miért nem égtem ki az egyre nehezedő körülmények között sem? Az ok egyszerű: nagyon szerettem a gyerekeket és nagyon szerettem tanítani. S ez független a mindenkori tantervtől és a mindenkori oktatásirányítástól. Igaz, azt be kell ismernem, hogy szerencsém is volt a munkahelyemmel. Együttműködő szülők és - ha nem is mindig tanulni vágyó, de a tanulás fontosságát elismerő - tanítványok segítették tartalmassá és széppé tenni ezt a 35 évet. Aki pedig úgy gondolja, hogy szórakozva, játszva is meg lehet szerezni fontos ismereteket, a tartalmas emberi léthez szükséges műveltséget, hogy a tanulás során mellőzni lehet a megfelelő munkafegyelmet, az erőfeszítéseket, annak figyelmébe ajánlom Kölcsey Ferenc szavait:
"Korunk sok ismeretet kíván, s ez jó oldalai közé tartozik; de sok ismeret után kapkodás könnyen oda viszen, hogy címmel és színnel elégedjünk meg; s e hibára hajlás a kor rossz oldalai közt talán legrosszabb.

Ki csak társasági mulatságokban óhajt ragyogni, vagy éppen tudatlanok által akarja magát bámultatni, az könnyű módon elérheti célját, de értelmesektől megvettetik. Hogy a dologhoz értők előtt méltólag felléphess, hogy ismereteid mind magadra, mind másokra jóltevőleg hassanak: hosszú, fáradalmas munkára kell elszánva lenned. Mert alapos s egyszersmind sokoldalú tudományt szerezni felette nehéz. Sok olvasás, még több gondolkozás, sok egybehasonlítás, még több gyakorlás, s fogyhatlan béketűrés és állandóság az, ami itt megkívántatik." (Parainesis).

Homokdűne 2012.12.23. 11:39:20

@allen99: az enyém alternatív suliban kezdett, a tanítónő amúgy kiváló. Másodikban lett magántanuló, hogy kiköltöztünk külföldre - az olvasókönyvet a tanítónő amúgy 2. félévben szimplán kihajította, annyira gáz volt, a gyerekek a saját kedvenc regényüket vitték be. A harmadikos olvasó túltesz a másodikoson és gyakorlatilag célirányosan visz a "hogyan utáljuk meg az olvasást" felé. Én nem röstellem megmondani a gyereknek, hogy borzalmas a könyv, de sajnos meg kell csinálnunk, segítek amit muszáj, de még én se tudok egy csomó mindent - olyan szavakat (régen használtakat) tanítanak, amit az életben soha többet nem fog. Én bevallom, az elsős-másodikos alapanyagon kívül - olvasás, írás-alap matek - semmire nem volt szükségem a való életben, mégis ember lett belőlem és azt csinálom amit szeretek. Sztem ez lenne a legfontosabb.

Régi Péter 2012.12.23. 11:41:14

Még szerencse hogy már nem ez az oktatás van a sulikban: tanulni nem kell, mert nincs osztályozás, a tananyag gyengített a 20 évvel ezelőttihez képest, a tanárt bármikor pofán verheti a szülő vagy akár a diák, ha nem engedik ki órán pisilni a gyereket meg följelentik a tanerőt az ombudsmannál. Az oktatási minisztertől az igazgatón és a szülőn át bárki belerúghat a tanárba.

Homokdűne 2012.12.23. 11:43:52

@Ancilla: ma a magas műveltség nem piacképes. Ez a fő problémám. Abból nem tudok megélni, hogy ismerem a magyar írókat, költőket, tudom a mohácsi vész időpontját meg még ezer évszámot. Az a világ már nem jön vissza, én úgy gondolom. Ennél már az is hasznosabb, ha kapálni tanítják az embert.

Ancilla 2012.12.23. 12:02:13

@Homokdűne: Azt, hogy az ember hogyan látja a világot, hogyan éli meg az emberi kapcsolatait, milyenné válik a személyisége, nem feltétlenül az ún. "piacképes tudás" határozza meg. Ez elsősorban az anyagi jólét megteremtéséhez szükséges. Akinek ez a legfontosabb, annak valóban fölösleges a versek olvasása, a nemzeti történelem ismerete (s ez nem feltétlenül az évszámok tudását jelenti). A különböző tantárgyak tanulása során nem csupán a tényanyagot rögzíti az agy, hanem - ha jó módszerekkel tanítják - a gondolkodás fejlődik (problémaérzékenység, lényegkiemelés, következtetések levonása stb.), illetve az emberi és a tárgyi világ megismerését. S úgy gondolom, hogy a piacképes tudásnak fontos része ez is. A kreativitás fontos követelmény a piacon, ezt viszont fejleszteni kell. Erre valók a tantárgyak. Az viszont nagyon nagy hiba (bűn!), ha a tanár csak LEADJA a tananyagot, de nem gondolkodtatja a gyerekeket. S ez utóbbi hiánya teszi unalmassá a diákok számára az iskolát. Egy jól szervezett órán a gyerekek gondolkodnak, beszélnek és jutnak intellektuális örömökhöz.
A tananyag viszont valóban sok. De legyen annyi bátorság és ötlet egy tanárban, hogy szelektáljon!!!

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2012.12.23. 12:04:49

@allen99: Egészen pontosan ezt akartam én is írni.

Ancilla 2012.12.23. 12:05:41

Jav.: ...illetve az emberi és a tárgyi világ megismerését is szolgálja.

Homokdűne 2012.12.23. 12:53:23

@Ancilla: igazad van, bár az én személyem/eddigi életem cáfolja a leírtakat :-) És ahogy kikerültem a sulikból, tudtam igazán kreatív lenni - teljesen más téren, mint amit tanultam, és azt nem is tudtam hasznosítani. A tanulás nálam ott bukott meg, amikor a gimi 1.osztályában a buzgó, frissen végzett magyartanár a verselemzésre azt mondta, hogy "ezt nem gondolhatta a költő". Gondolhatod, mit lett az eredménye... A mai iskola azonban nem gondolkodni tanítja a gyereket, hanem lepaszíroz egy általános tudást, azt számon kéri mindenkitől és ezzel el van intézve. Nagyon kevés a kivétel.

Homokdűne 2012.12.23. 12:55:39

@ddd.dino: alapból minden gyerek nagyon kiváncsi és igenis szeret tanulni. De azt gondolom, hogy ha egy gyerek utál iskolába járni, arról erősen a tanár tehet - valamit rosszul csinál, nem úgy tanít, hogy az érdekelje a gyereket, nem vonja be a kutatásokba, felfedezésekbe, nem fogadja el a gyerek véleményét - miért is kell egyformán látnunk ugyanazt???

ejropalepke 2012.12.23. 13:01:10

a hivatkozott írás szerzője, Fóti Péter barátom a Fazekas Gimnáziumba járt, ahol valószínűleg kiemelkedő pedagógusok tanították. Ugyan bizonyára nem a summerhilli iskola szellemében, amelyért Péter annyira lelkesedik, ellenben versenyképes tudást adtak.
Az ő kedvenc iskolája - Summerhill - a tehetős középosztályra van kalibrálva, mivel igen tetemes a tandíj. Szerintem a merítés jellege már mindenképpen megkönnyíti az ott folyó munkát.
Péternek minimális pedagógiai gyakorlata van, ezért számomra, minden rokonszenvem mellett, iskola-ügyben nem mérvadó. Valahányszor szóba kerültek mindennapi problémáim, semmiféle válasza nem volt rájuk, hacsak azt nem veszem adekvát feleletnek, hogy az állami iskolarendszerben ő nem is kívánna szerepelni. Partvonalon kívülről én is kitűnően tudnám kritizálni a szerencsétlen tanerőket, ámde érzésem szerint ez nem valami elegáns. Számomra az elméleti pedagógia csupán akkor hiteles, ha az elméleti szakember a gyakorlatban is működteti az általa megfogalmazott elveket.
Magam részéről egyik fő problémának a magas osztálylétszámot tartom. Hasonlíthatatlanul könnyebb és barátságosabb légkört lehet kialakítani tíz egynéhány gyerekkel, mint például az én harmincegy fős alsós osztályomban, ahol kidagad a terem oldala, annyian vannak.

amit még megtehetsz 2012.12.23. 14:34:02

@Homokdűne: kapálni?
Szerintem meg igenis szükség van "magas" műveltségre!
Szerinted a "magas" műveltség évszámok tudásában mérhető?

kelletlen 2012.12.23. 15:18:00

@msnick: Tudom, hogy balfék a hejjesírásom. Talán konstruktívabb lenne, ha kiemelnéd a konkrét hibákat. Könnyebben tanulnék belőle, következőre nem követném el.

Köszi!

kelletlen 2012.12.23. 15:19:43

@ejropalepke: Köszönöm az információkat. Kitartás!

kelletlen 2012.12.23. 15:22:42

ddd.dino hozzászólása törölve.
Indok: cinikus, (nem is annyira) burkoltan rasszista.

kelletlen 2012.12.23. 15:35:50

@úgyiselfelejtem: "Szerintem ez a monotonitás égeti ki a tanárt."

Is. Jogos.

Személyre szabottabb oktatási rendszerben a diákok igényeit figyelembe veszik. Önmagában ez új kihívást teremt a tanároknak. Nincs két egyforma diák, a porosz rendszer ezt csak igen korlátozottan veszi figyelembe. Ha a tanárokat érdekli pl. a felzárkóztatás, akkor ellentérítés nélkül, a saját szabadidejüket feláldozva kell a gyengébbekkel dolgozniuk. Mint már mondtam, idővel alábbhagy a lelkesedésük.

Homokdűne 2012.12.23. 15:37:01

@amit még megtehetsz: sarkítva írtam, úgy látszik, nem sikerült megérteni a mondandóm lényegét.

kelletlen 2012.12.23. 15:43:39

@joskarola: "Én is tanár vagyok, csak már más országban tanítok, olyan módon, amibn tényleg hiszek, nem kell naponta meghasonlanom önmagammal."

Visszajönnél, ha változna az itthoni helyzet?

ddd.dino 2012.12.23. 16:24:46

Kedves Kelletlen,

A hozzászólásom nem rasszista, ezt szeretném leszögezni. Rasszista Te vagy, ha annak próbálod beállítani!
A másik indok, hogy cinikus. Az!

Szerintem Te egy legsötétebb diktatúrát idéző cenzor vagy, aki törli a nem rendszerkonform véleményeket! Hova is jutna a világ, ha mindenkinek saját véleménye lenne, és azt még világgá is kürtölné!

Nyugodtan töröld ezt a hozzászólásomat is, azzal is csak engem fogsz igazolni!

kelletlen 2012.12.23. 16:36:16

@ddd.dino: A saját asztaltársaságomnál sem tűröm a rasszizmust. Ki szoktam jelenteni: vagy az illető megy, vagy én. Te most az én virtuális asztalomhoz ültél le.

Nincs okom ezt a hozzászólásodat törölni.

Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2012.12.23. 22:47:04

@ejropalepke:
A Summerhill iskolát utcáról összeszedett csavargó gyerekekkel indította az alapítója, ezért téves az a feltételezésed, hogy eleve válogatott gyerekekkel foglalkozott illetve, az hogy középosztályra van kalibrálva. Semmilyen osztályra nincs kalibrálva. Egyszerűen csak demokratikus az iskola. Hogy a fenntartásra szükséges összeg egy alapítványtól, egy helyi közösségtől vagy a szülőktől jön, az mindegy.

A partvonalról kritizálásról pedig csak annyit, hogy ha a lelátónak nem tetszik egy csapat teljesítménye, akkor senki nem fog jegyet venni a meccseikre. Miért ne kritizálhatnám azt, amivel nem foglalkozok a gyakorlatban? Ez egy marhaság. Gyakran épp azok nem látják a lényeget, akik benne vannak a helyzet közepében. A tanárok, akik nem látják a fától az erdőt.

joskarola 2012.12.24. 02:44:47

@kelletlen: Hogy visszajönnék-e? Már nem hiszem. Egy-két évre talán, főleg, hogy a gyerekeimben a magyar öntudatot erősítsük és hogy megtapasztalják a magyar iskolai környezetet. Eredetileg ezt terveztük, de inkább egy harmadik országban kötöttünk ki.
Magyar iskolai és tanári tapasztalataim alapján mondom, hogy ha hazajönnénk és tanári állást vállalnék akkor 1. egy-két év alatt felélnénk minden tartalékunkat az alacsony fizetések miatt 2. valószínűleg jobban le lennénk terhelve és másodállást vagy magántanítványt kéne vállalnunk, ami elvenné az időt a családi élettől és a hobbijain któl 3. a gyerekeink életében túlontúl nagy szerepet kapna a versenyszellem, a különórák, a dolgozatokra való készülés, a - mondjuk ki - stresszes iskolai élet.
Summerhillről: nemrég egy kurzuson alaposan átbeszélgettük, nekem egy kicsit radikális. A teljes önkormányzat a gyerekek által irányítva, a házak, a teljesen önirányított tanulási folyamatok... nekem ez inkább egy filmbeillő utópia. Érdekes átolvasni a vitákat róla. Én inkább olyan Montessoris-Waldorfos vagyok.
A mi sulink egy környezettudatos, buddhista elemekre épülő, tradicionális, praktikus tudást is adó óvoda-iskola (6. osztályig). Integrált csoportokkal, kétnyelvú oktatással. létrehozásában aktívan részt vettem (curriculum development) és a nyitás évétől itt vagyok. Nagyon szeretem, valami hasonlóban Magyarországon is szívesen részt vennék, de nem hinném, hogy meg tudnék élni belőle, hacsak nincs egy kőgazdag házastársam, aki eltart.

fóti péter 2012.12.24. 20:18:31

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Itt van amit Einstein irt:
„17 éves koromban a zürichi politechnikumra kerültem, mint matematika-fizika szakos hallgató. ... A természettudományos érdeklődés erősebb volt bennem, mint a matematikai...Itt azonban hamarosan érzékelni tudtam, mi vezet a mélybe, s el tudtam tekinteni mindattól a sok dologtól, ami az értelmet kitölti, s a lényegestől eltéríti. Persze az volt a bökkenő, hogy a vizsgákra mindazt a szemetet magamba kellett tömnöm, akár akartam, akár nem. Ez a kényszer annyira taszítólag hatott rám, hogy végszigorlatom letétele után egy egész álló éven át képtelen voltam tudományos kérdéseken gondolkodni. […] Tulajdonképpen csoda, hogy a modern oktatóüzemek meg nem fojtották még egészen a szent kutató kíváncsiságot, hiszen ennek a kényes növénykének a támogatáson kívül főként szabadságra van szüksége; e nélkül feltétlenül tönkremegy”

fóti péter 2012.12.24. 20:22:41

@ejropalepke: Kedves értékelést adsz rólam, kiváncsi vagyok ki vagy.

Bicepsz Elek 2012.12.26. 21:57:57

Hat tokeletes oktatas nincs. Ez kb. olyan, hogy lehet szidni a BKV-t, de erre azt mondjak, hogyha valakinek ez nem tetszik, akkor vegyen maganak autot vagy csinaljon sajat busztarsasagot a sajat penzebol.
A szuloknek is nagy a felelosege. Sokuk csak rabizza a gyereket az iskolara. Ez kb. mintha a vallalkozasodat az uzlettarsadra biznad. 90%-uk kisemmiz ez esetben.

msnick 2012.12.28. 16:19:52

@kelletlen: A helyesírási hibáidat nem "emelem ki", :D mert az nem lenne fejlesztő neked. Szerintem.
süti beállítások módosítása